Testujemy Ozobota i Photona w oddziałach 1-3

 

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Kutnie otrzymali nowoczesny sprzęt zakupiony w ramach rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 „Aktywna Tablica”.

Nowoczesne technologie stają się standardem w edukacji. Stymulują ucznia
w kontekście rozwoju kompetencji uczenia się przez całe życie, ciągłego poszukiwania i zgłębiania wiedzy. Niezwykłe znaczenie mają w kształtowaniu kompetencji poznawczych oraz językowych. Dobrze zastosowane nowoczesne technologie uczą samodzielności w planowaniu i wykonywaniu zadań, a także pracy zespołowej. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu z takich narzędzi jak robot PHOTON wraz z odpowiednimi aplikacjami, zwiększamy w uczniach motywację wewnętrzną.

Robot PHOTON świetnie się sprawdza jako narzędzie dydaktyczne. Wykorzystanie robota PHOTON w terapii na zajęciach:
– wspiera rozwój emocjonalny,
– rozwija umiejętność programowania,
– doskonali percepcję wzrokową,
– doskonali pamięć słuchową,
– prawidłowo odtwarza sekwencje słuchowe,
–  doskonali analizę i syntezę wzrokową,
– rozwija umiejętność z zakresu rozwoju centralnej koherencji,
– doskonali umiejętność zapamiętywania,
– rozwija wyobraźnię,
–  doskonali umiejętności komunikacyjne,
– rozwija umiejętność orientowania się w przestrzeni,
– rozwija umiejętność budowania opowiadania,
– wspomaga w prawidłowym rozwoju,
– rozwija uważność na drugą osobę.

Zajęcia grupowe w 9 oddziałach 1-3 z robotem PHOTON były prowadzone w sposób ciekawy i angażujący uczniów do działania oraz przyczyniły się do rozwijania logicznego myślenia, planowania oraz rozwiązywania problemów.

Efektem wprowadzania nowych technologii na zajęciach szkolnych jest wzrost zainteresowania lekcją i poznanymi treściami oraz wzmocnienie motywacji do nauki, a także rozwój kompetencji cyfrowych, społecznych i twórczych uczniów w celu przygotowania ich do aktywnej partycypacji w rozwijającym się społeczeństwie otwartym, nowoczesnym, innowacyjnym.

W dniach od 10 do 17 marca do naszej szkoły zawitał robot Ozobot. W ramach bezpłatnego programu testowania robotów uczniowie 9 oddziałów 1-3 mieli możliwość zaprogramowania robota na warsztatach z rozwijania kompetencji miękkich: logicznego myślenia, kreatywności, umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań na podstawie nowoczesnych technologii.

Ozobot to mały, ale bardzo inteligentny robocik. Uczy poprzez zabawę i doświadczenie, rozwija myślenie logiczne i algorytmiczne, przez co rozwija w dzieciach nawyki myślowe ułatwiające im funkcjonowanie we współczesnym świecie. Sprawdza się zarówno w zadaniach indywidualnych, jak i grupowych, realizowanych w klasie lekcyjnej. Z powodzeniem może być wykorzystywany na zajęciach przyrodniczych, matematycznych, artystycznych i innych. Został zdobywcą tytułu „Zabawka roku”. Ozobot zabrał dzieci w niesamowitą przygodę rysowania, rozwiązywania problemów i pracy grupowej. Rysując trasy dla ozobotów i proste kolorowe kody dzieci w rezultacie programują zadania. To one decydują o tym, jak będzie się zachowywał robot. Wykonują w ten sposób swoje pierwsze zadania programistyczne, jednocześnie rozwijając inne uniwersalne kompetencje, takie jak myślenie algorytmiczne, szukanie optymalnych rozwiązań, kreatywność. Nie bez znaczenia jest poprawa motoryki dłoni i paluszków dziecka. Dziękujemy firmie EduSense za bezpłatne udostępnienie Ozobota i możliwość przeprowadzenia ciekawych zajęć.

Nowoczesne pomoce dydaktyczne dają możliwość wykorzystania nowych technologii w procesie kształcenia w różnych aspektach rozwoju kompetencji oraz umiejętności zarówno uczniów jak i nauczycieli.

 

Opracowała: Marzena Cichacz z wychowawcami oddziałów 1-3

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *