Styczeń – zazdrość – literatura

 

 W ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Sztuka emocji”
w styczniu uczniowie klasy IIa, Va, VIIIc ze Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Kutnie podczas zajęć zrealizowali kolejne zadanie projektu emocję Z jak ZAZDROŚĆ ukazaną w literaturze. Zazdrość jest bardzo naturalną emocją, której doświadczamy w najróżniejszych momentach naszego życia. Może wiązać się ona z uczuciem strachu czy obawy przed utratą czegoś dla nas bardzo ważnego.

Podczas zajęć w oddziale IIa została przeczytana i omówiona dzieciom książka pt. „Franklin zazdrosny o przyjaciela”. Następnie dzieci kolorowały i podpisywały rysunki nt. relacji rówieśniczych. Celem zajęć było zapoznanie z definicją zazdrości i sytuacjami, w których odczuwamy zazdrość; rozpoznanie przez uczniów emocji, które towarzyszą zazdrości (smutek, strach, przykrość, złość, gniew, poczucie bycia gorszym, poczucie niesprawiedliwości); zapoznanie ze sposobami radzenia sobie z zazdrością; rozwijanie umiejętności potrzebnych w komunikacji interpersonalnej. Podczas zajęć w oddziale Va pt. Różne oblicza zazdrości – o co jesteśmy zazdrośni?” na wstępie przeprowadzona została rozmowa z uczniami, czym jest zazdrość i czy to uczucie jest pozytywne czy negatywne? Następnie wybrani uczniowie czytali na forum klasy książkę pt. „Lena Dlaczego jestem zazdrosna?” Silvia Serreli. Podczas burzy mózgów uczniowie podchodząc do tablicy pisali swoje wnioski, skojarzenia nt. sytuacji w których czują zazdrość (np. jak ktoś ma coś lepszego) oraz jakie uczucia towarzyszą zazdrości (np. złość, smutek). Na koniec wspólnie poszukaliśmy strategii radzenia sobie z zazdrością czyli sposobów na zapanowanie nad zazdrością (np. rozmowa z kolegą, głaskanie kota). Natomiast w oddziale VIIIc odbyła się pogadanka na temat emocji związanych z zazdrością. W literaturze przykładem jest „Balladyna” Juliusza Słowackiego. Podczas rozważań i analizy tej emocji uczniowie z oddziału VIIIc doszli do wniosku, że zazdrość zawsze występuje w połączeniu z innymi emocjami, takimi jak złość, smutek. Istotnym okazał się moment, kiedy podczas ożywionej dyskusji uczniowie zrozumieli, czym grozi niekontrolowanie tej emocji. Może to doprowadzić do tego, że stajemy się zaborczy, może powodować depresję, przestajemy być obiektywni i nie skupiamy należytej uwagi na własnym życiu. Zazdrość może być też pozytywna! Może być motywacją do zmiany nastawienia do świata. Kiedy przyglądamy się koleżance lub koledze, których nastawienie do świata cechuje optymizm, też chcemy nauczyć się móc reagować w ten sposób na sytuacje, mające miejsce w naszym życiu.

Oddziały IIa, Va, VIIIc stanęły na wysokości zadania mierząc się z niełatwym tematem. Brawo dla uczniów. Czekamy na kolejne zadanie związane z emocją: ODWAGA i zapraszamy do fotorelacji 🙂

Opracowała:

Marzena Cichacz

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *