Emocje mają moc

W dniu 26 lutego 2024 r. uczniowie oddziału II b podczas warsztatów uczyli się rozpoznawać emocje u siebie i innych. Emocje odgrywają bardzo ważną rolę. Są nośnikiem informacji o naszym życiu, wszystkie są ważne, bez podziału na dobre i złe. Celem warsztatów było rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych, podnoszenie świadomości o własnych emocjach, kształtowanie umiejętności radzenia sobie z nimi a także wypracowanie zdolności dostrzegania emocji u innych ludzi – co w rezultacie przyczynia się do rozwijania pozytywnych relacji społecznych. Nazywanie emocji rozwija umiejętność radzenia sobie z nimi, powoduje lepsze rozumienie siebie, swoich motywacji i potrzeb, pozwala lepiej kontrolować nasze reakcje. A to daje poczucie siły i zadowolenia z samego siebie.

Podczas zajęć z pedagogiem specjalnym uczniowie oddziału IIb  uczyli się rozpoznawać stany emocjonalne na podstawie wyrazu twarzy, spojrzenia, układu warg i brwi, gestów i ruchów ciała – przy pomocy lusterek zwiększając przy tym swoją społeczną i emocjonalną świadomość. Zabawa w kalambury z emocjami była okazją do nazwania różnych emocji np. radości, strachu, smutku, złości. Ochotnicy losowali kartonik z symbolem danej emocji, odtwarzali ją na forum grupy – reszta oddziału odgadywała co to za emocja. Podając przykłady emocji z życia codziennego uczniowie odgadywali za pomocą uczuciowych lizaków symbol danej emocji. Dzieci potrafiły opisać, jakie reakcje i zmiany fizyczne towarzyszą poszczególnym emocjom. Wykonywały ćwiczenia pozwalające określić „natężenie emocji” oraz uczyły się rozpoznawać swoje własne emocje. W tym celu wykonały kartę pracy „Skrzynia emocji”, w której podzieliły miejsce tak, aby zmieściły się w niej wszystkie emocje, których doświadczają.

Zajęcia zorganizowane dla uczniów oddziału IIb okazały się ważne i potrzebne. Pomogły zrozumieć uczniom, że nie ma emocji pozytywnych i negatywnych – wszystkie są dobre, ponieważ każda spełnia jakąś funkcję:

  • radość – daje nam energię i motywację do działania,
  • złość – dba o moje granice i potrzeby,
  • smutek – przynosi refleksję, pozwala mi dostrzec to co naprawdę cenne,
  • strach – chroni przed zagrożeniem, przypomina o ostrożności,
  • tęsknota – pokazuje na czym lub na kim nam naprawdę zależy.

To dzięki emocjom przygotowujemy się do tego, aby poradzić sobie w różnych sytuacjach, jakie przynosi nam życie.

Opracowanie:

 Marzena Cichacz

Martyna Walczak

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *